Hopp til innhold

Hvorfor burde jeg trene for å redusere vekten?

DSC_1093_ps

Trening har en rekke fordeler. En av de viktigste tingene er at det øker stoffskiftet og lar kroppen forstå at den kan gi slipp på fettreserver.

Trening:

  • Holder vekten under kontroll
  • Hjelper til å temme appetitten
  • Forbrenner kalorier
  • Øker muskelmasse og –styrke
  • Forbrenner fett
  • Tillater deg å spise mer
  • Øker energien
  • Øker antall mottakere for å føle velbehag i hjernen! Deiligere, ja!
  • Hjelper til å håndtere stress
  • Produserer endorfiner i hjernen – kroppens naturlige morfin – ahhhhhhh ☺
  • Løser opp spenninger
  • Øker evnen til å falle raskt i søvn og sove godt
  • Øker selvtillit, selvbilde og motivasjon
  • Reduserer bekymring og depresjon
  • Øker optimisme og glede
  • Øker evnen til å gjøre fysiske aktiviteter og ha mer moro med familie og venner
  • Etablerer en sunn vane som dine barn kan ta etter
  • Øker blodgjennomstrømningen
  • Reduserer sjansen for hjerte- og karsykdommer
  • Holder blodtrykket nede
  • Bedrer kolesterolnivået i blodet
  • Hindrer beintap
  • Hjelper mot sykdommer som er knyttet til aldring og opprettholder livskvalitet og livslengde

Eksperter sier at fysisk aktivitet er noe av det viktigste for å redusere vekt, så vel som diett og motivasjon. Den største fordelen med å trene, i forhold til vektreduksjon og vekthåndtering, er at det hindrer muskeltap og at stoffskifte går ned. Og det vil vi jo ikke!

Trening har også det vi kan kalle en «etterbrenningseffekt». Den holder stoffskiftet vårt høyt selv etter at vi har sluttet å trene. Kroppen din vil faktisk fortsette å forbrenne flere kalorier enn normalt i timer etter at du er ferdig med gangturen etc.

På samme måte som du setter penger i banken, får du renter uten å måtte gjøre noe mer. Kroppen din, akkurat som pengene dine, arbeider for deg! Når du tar en rask gåtur rundt parken eller på tredemøllen, så vil du fortsette å oppleve høyere stoffskifte i flere timer. Så du kan forbrenne kalorier mens du sover, mens du arbeider og mens du slapper av! Det er flott! Du får denne «etterbrenningseffekten» fra alle mulige aktiviteter som yoga, pilates, styrketrening, gåing, jogging, aerobic, situps, utfall, trappegåing og lek med barna i parken.

Slik aerobisk trening får kroppen din til å forbrenne kalorier. Jo hardere og lengre en trener, jo lenger «etterbrenning», men selv lav aktivitet for korte perioder, som å løpe tilbake til bilen fordi du glemte lommeboken, vil øke stoffskiftet på en god måte.

Aktivitet hjelper deg også til å bygge muskler. Hvorfor er dette viktig? Det er viktig for når du har mer muskelmasse, bruker du mer kalorier for å gi næring til disse musklene. Du trenger også muskelmasse for å hindre at stoffskiftet går ned. Vi vil at du skal bevege kroppen, bygge sterke muskler og få kroppen til å bli en «maskin som forbrenner fett og kalorier».

Så enhver aktivitet som hjelper deg til å bygge og opprettholde god muskelmasse, vil gjøre dette mulig. Når du først har fått kroppen din vant med å trene mer, kan du legge til andre øvelser for å bygge opp og opprettholde denne muskelmassen. Styrketrening er en av de beste måtene å gjøre dette på. For eksempel: Løfte vekter (selv om de er små – for kvinner), gummibånd, situps, pushups, utfall med bena, knebøy, løfte småbarn opp og ned for å trene (de syns det er moro!) etc. Jo mer muskler du har, jo mer kan du forbrenne kalorier og fett.

Aktivitet forandrer faktisk kroppens kjemi, slik at du kan miste fett! Hvis vi senker vårt kaloriinntak (for eksempel ved å spise mindre porsjoner eller ikke spise mat med mye kalorier), så begynner kroppen vår å tro at vi sulter den og setter i gang en forsvarsmekanisme, slik at kroppen holder fast på fettet. Men det er jo ikke det vi vil.

Kroppen din har en viss mengde fett, som det er vant til å bære på, og aktivitet kan og vil forandre denne fysiske programmeringen, dette nivået. Den vil nullstille din «fett-termostat» og senke fettnivået som kroppen din er programmert til å holde på. Din kropp er mer villig til å gi slipp på fett. Så når du forsøker å gå ned i vekt er det lite motstand.

Din kroppskjemi sier, «Det er OK å gi slipp på dette». Aktivitet er viktig av mange grunner, men for vektkontroll er det av viktigste betydning, fordi det holder stoffskiftet ditt sunt og sterkt og gjør at kroppen din er villig til å gå ned i vekt, gi slipp på fett og fortsette på denne måten!

Legg igjen en kommentar