Hopp til innhold

Selvhypnose på 1, 2, 3

Inn og ut av transe, fort og gæli, uten at det er noe galt med det.

Sett deg ned og trekk pusten tre ganger og slipp den rolig ut. Plasser en finger øverst på pannen og tenk deg at du ser opp på fingeren bak pannen. Du kjenner at øynene lukker seg igjen. Fokuser mer og mer på å se opp på fingeren og kjenn at øyelokkene blir tyngre og tyngre.

Tenk nå, mens du fortsetter å fokusere på fingeren, at du prøver du å åpne øynene, men jo mer du forsøker å åpne øynene, jo mer fokuserer du på fingeren, og jo mer låses øyelokkene dine igjen.

Når du er absolutt overbevist om at dine øyelokk er helt fastlåst, sier du "Sov nå" til deg selv og slapper av i hele kroppen. Etter at du kjenner du en behagelig følelse strømme gjennom hele deg, åpner du øynene og kjenner deg forfrisket og fornyet.

Det er ikke noe mystisk med dette. Årsaken til at det fungerer er at det faktisk ikke går, eller er svært vanskelig, å åpne øynene når øynene er rullet bakover. Den følelsesmessige opplevelsen av at øyelokkene er igjen bidrar til en transetilstand som du slipper deg selv ned i. Å gi slipp på anstrengelse produserer et lite rush av velbehag. Det er alt.

Kan vi gjøre det dypere og mer subtilt? Selvfølgelig, se for eksempel denne videoen, men det er artig å gjøre ting litt fort og gæli også.

Legg igjen en kommentar