Hopp til innhold

Vende en negativ følelse til å bli positiv

Hvis vi opplever en negativ hendelse knyttet til en viss situasjon kan vi ofte gjenoppleve følelsen i lignende situasjoner, selv om det nå ikke er noen fare for et uhell. Dessverre fungerer det dårlig å bare si til seg selv at det ikke nå er noen fare. Det går imidlertid fint an å endre på den følelsesmessige reaksjonen.

Har du noen gang opplevd et uhell eller en uønsket hendelse i tilknytning til visse omstendigheter? Selv om det ikke var så veldig dramatisk, så kan vi ofte kjenne at denne samme ubehagelige følelsen gjenoppstår hvis vi opplever de samme omstendigheten, selv om vi nå vet at det ikke lenger er noen fare.

Kanskje forsøker vi å si til oss selv at det ikke er noen fare og at vi må slutte å føle på den måten. Kanskje syns vi gir oss selv litt kjeft. Dette hjelper ikke. Det blir bare verre egentlig. For ikke bare kommer den negative følelsen, vi får også kjeft i tillegg, noe som kan være til at vi blir lei oss eller til og med deprimerte.

Dette er faktisk hvordan posttraumatisk stressyndrom oppstår. Selv om vi da snakker om hendelser av en mer alvorlig karakter. Prinsippet er det samme. Hvis vi ikke gjør noe med det, kan det skje, at vår komfortsone gradvis krymper, slik at vi får færre muligheter til å oppleve alt det livet har å tilby.

Heldigvis er det fullt mulig å gjøre noe med dette. Det er ganske enkelt, faktisk. Måten å håndtere det på er å transformere energien i den negative følelsen til et mer positivt uttrykk. Dette gjøres på en symbolsk måte som har mening for vår underbevissthet.

Du kan gjøre dette nå, hvis du vil. Bare tenk deg inn i situasjonen. La den uønskede følelsen komme fram og bli sterkere. Spør deg så, hvilken form har følelsen? Er den for eksempel rund? Hvilken farge har den? Hvilken vei roterer denne formen?

Tenk deg nå at du med din tankekraft begynner å rotere formen andre veien. Tenk deg videre at du tillater fargen å endres. Hvilken farge passer deg best, egentlig? Det kan kanskje være at også formen endrer seg.

Se gjerne denne videoen som viser hvordan det kan gjøres i praksis.

Det er selvfølgelig mulig å behandle slike reaksjoner med andre, mer avanserte metoder, men det er ikke alltid nødvendig å gjøre ting så vanskelig. Noen ganger er det enkle ofte det beste.

 

Legg igjen en kommentar