Hopp til innhold

Legg de negative bekymringer i himmelballongen

Det finnes negative og positive bekymringer. Negative bekymringer er det vi ikke kan gjøre noe med. Positive bekymringer motiverer oss til å få gjort det vi trenger å gjøre. Vi kan gi slipp på negative bekymringer og heller bruke energien på det vi kan gjøre noe med.

Videoinnspilling

Det er helt naturlig å bekymre seg. Det at vi bekymrer oss betyr at vi bryr oss. Når vi bryr oss går vi til handling for å hindre eller sørge for å noe skjer. Det er nødvendig å bekymre seg.

Bekymring er som regel knyttet til nære ting. Det vi bekymrer oss mest om er som regel helsen og økonomien, men det kan være mange andre ting også, jobben, eller hvis vi skal steder vi ikke har vært før eller møte folk vi ikke har sett før.

Bekymring kan være positiv eller negativ. Hvis vi var fullstendig ubekymret, så ville vi heller ikke få gjort det vi trenger å gjøre. Positiv bekymring er tanker om ting vi vet vi egentlig trenger eller ønsker å gjøre noe med. Negativ bekymring er irrasjonelle tanker om ting vi ikke kan gjøre noe med. Vi ønsker å gi slipp på negativ bekymring og forholde oss konstruktivt til positiv bekymring.

Det første vi må gjøre er å finne bekymringstankene. Det er heldigvis ikke så vanskelig, siden det meste av våre tanker i løpet av en dag gjentar seg selv og en god del av disse tankene er bekymringer. Så det er ganske enkelt. Det er bare å legge merke til det vi tenker.

Det kan være litt vanskeligere å skille mellom det positiv og det negative. Enkelt sagt, så er de positive bekymringene det jeg kan og vil gjøre noe med, de negative bekymringene er de tingene jeg ikke kan gjøre noe med. Ofte kan det å lufte tankene våre med andre hjelpe oss å skille på disse to tingene. Bare det å sette ord på tankene vil hjelpe oss å forstå ting bedre. Når noen lytter er det letter å sette ord på tingene.

Så la oss si at vi har identifisert en del ting vi kan gjøre noe med og en del ting vi ikke kan gjøre noe med, de positive og negative bekymringene. Siden vi ikke kan gjøre noe med de negative, så kan vi likegodt gi slipp på dem.

Tenk deg at du tar for deg dine negative bekymringer en etter en og legger dem oppi en sekk. Ja, det er riktig, vi skal ut på en hypnotisk tur for å gi slipp på dine negative bekymringer.

Så, ved anledning, sett deg ned, la øyelokkene bli så tunge at du vet at du ikke kunne åpne dem med mindre du anstrenge de små musklene og gå inn i transe men du teller fra 10 og ned til 1, og så føler deg fullstendig avslappet og vel i hele kroppen.

Tenk deg så at du tar på deg sekken og begynner å gå oppover. Selv om sekken er rimelig tung, kan du gi deg selv rom for å nyte utsikten, fjellformasjoner og de vakre høstfargene. Det er godt å tenke seg en sval bris mot ansiktet når det er tungt og gå oppover, med en tung sekk som tynger mer og mer.

2011-07-22 21.52.34-smallEtterhvert når du toppen av bakken og på toppen er det en grønn gressgang som passer perfekt for å ta en pause. Når du tar av deg sekken blir du også oppmerksom på en luftballong med en kurv under som er festet til jorden med fire rep, klar til å ta av. Du skjønner selvfølgelig at du skal legge alle dine negativ bekymringer opp kurven, så ta de ut av sekken, en etter en, helt til hver eneste negativ bekymring ligger i ballongens kurv.

Så finner du en liten kniv eller noe til å kappe tauene og ballongen tar straks av, løfter seg sakte og rolig over marken og stiger oppover.

Du legger deg ned på gressgangen og nyter synet av ballongen som svever oppover, og mens den bærer bort alle dine negative bekymringer, blir den mindre og mindre, og forsvinner til slutt helt som en prikk på den blå himmelen.

Så ligger du et øyeblikk å tenker på hvor deilig det er å være fri for alle negative bekymringer. Det er som om du har masse nye ressurser og kanskje du begynner å lure på hva du skal bruke dem til. Så kommer du på de positive bekymringene dine som du la igjen der nede da du pakket sekken, og hvordan ville det nå vært å bare tenke på én av dem, mens du tenker deg at du ligger der du ligger, og legge en plan for det du skal gjøre for å få den ut av verden og oppleve resultatet?