Hopp til innhold

Bedre søvn – ønske tanker velkomne og si dem farvel

Ved å øve oss til å gi slipp på automatiske tanker legger vi til rette for å lettere gå inn i søvntilstanden. Det er lett å gjøre dette ved å anvende selvhypnose.

Se også video på YouTube.

I det siste har flere kontaktet meg og fortalt at de har søvnproblemer og spurt om hypnose kan hjelpe. Ofte kan det det. Spesielt hvis søvnproblemene består av at man ligger våken med mange tanker.

Det er viktig å vite at vi ikke kan tvinge oss selv inn i søvn. Søvn er en ubevisst prosess som vi kan styre bevisst. Men vi kan legge til rette for å gå inn i søvntilstanden.

Etterhvert som vi glir inn i søvn mister vi kontakten med sansene. Øynene er lukket, så vi ser ingenting. Vi kjenner ikke lenger madrassen eller hører lyder. Deretter kollapser og vi faller i søvn.

Automatiske tanker er tankerekker som gjentar seg. Dette er noe som er helt naturlig. Det er slik vi lærer og forholder oss til verden. Det kan imidlertid bli en ulempe når vi ligger der i sengen og så går kverna, for å si det sånn.

Det vi trenger å gjøre er å lære oss til å gi slipp på automatiske tankerekker. Bare det å gå inn i hypnosetilstanden er jo akkurat det. Å begrense fokus og gi slipp på automatiske tanker. Derfor opplever mange som har opplevd hypnosetilstanden at de også sover bedre, nettopp fordi de lærer seg å gi slipp på slike tanker.

Når klienten har lært å gå inn i hypnosetilstanden kan han eller hun lett gjøre det selv. Det kalles da selvhypnose. Vi ganske enkelt gjør en mental øvelse som setter sinnet i den ønskede sinnstilstanden. Jeg pleier å anbefale klienter å tenke seg at de går ned en trapp fordi jeg som regel bruker dette som fordypning. Det er ikke uvanlig at klienter greier å ta seg selv inn i transe etter å ha hatt bare en time hypnose.

Det følgende er en metode for å nærme seg søvntilstanden. Først minner vi oss selv på at vi kan ha det bra og ikke behøver å bekymre oss om noe eller trenger å løse noen problemer her og nå. Etter å ha gått inn i en lett hypnosetilstand kan vi veksle mellom å være oppmerksom på tanker og så slappe av.

For å være oppmerksom på tanker ønsker vi dem først velkomne, deretter farvel. For å ønske tanker velkomne, aksepterer vi det som dukker opp uten å tenke nærmere over det. Deretter gir vi slipp på tanken fordi den glir bort av seg selv. Når vi har gjort dette en stund slapper vi ganske enkelt av og lar det som skje skjer.

Deretter blir vi igjen mer oppmerksomme og begynner igjen å ønske tanker velkommen og ta farvel med dem. Når vi har gjort dette et par ganger kan vi modifisere velkommen/farvel-fasen ved å legge på en blåfarve dvs. vi ikler alle tanker et blått lys. Det behøver ikke være så veldig visuelt. Det holder med å legge på en følelse av blått. Ved å holde på slik vil vi gradvis nærme oss søvntilstanden.

Det vil hjelpe å øve seg på selvhypnose inn i mellom, ikke bare når vi ligger der og skal sove. Det er svært lett å gjøre. Det er faktisk like enkelt som, og tar ikke lengre tid enn, å telle fra 10 og nedover.

God natt!